Aankomst in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu Aankomst in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu

Aankomst in Budapest

Door: rogierleijsen

Blijf op de hoogte en volg

29 Januari 2011 | Hongarije, Boedapest

Vandaag is het zo ver. Na alle voorbereidingen vertrek ik deze dag naar Boedapest. Om 6 uur ’s ochtends stonden we vanochtend naast ons bed. Loes was blijven slapen en Annemarie, Simone, pap en mam gingen allemaal mee naar Eindhoven Airport om mij uit te zwaaien. Op het vliegveld ontmoette ik Jerome en Stefan die met mij mee reisden. Ik had al een aantal jaar niet meer in een vliegtuig gezeten en ik was vergeten hoe krap het eigenlijk allemaal is. We zaten als kippen tegen elkaar. In het vliegtuig hoorden we achter ons een tweetal jongens met elkaar praten over ‘’drie potten gel’’ die één van hen mee had genomen. Ook al weten wij dat er jongens zijn die voor een weekendje weg inderdaad ook drie potten gel mee nemen, dachten we toch dat het ging om een aantal mede Erasmus studenten. We begonnen een praatje en zij kwamen inderdaad ook een half jaar studeren in Boedapest. Bij aankomst hebben we maar kort hoeven wachten op onze koffers en binnen twintig minuten stonden we voor de hoofdingang van Boedapest terminal 1. Gelukkig stonden er al twee meiden van de Universiteit ons op te wachten (Lilla en Petra). Aangezien we ontzettend veel bagage bij ons hadden hebben ze twee taxi’s voor ons laten komen. Deze hebben ons in twintig minuten naar het appartement in Boedapest gebracht en we hoefden in totaal nog geen dertig Euro te betalen. Aangekomen bij het appartement wilde ik opzoeken op welk huisnummer we aan moesten bellen. Toen werd ik eraan herinnerd dat het slot van mijn handbagage koffer niet meer op ging en daar stonden we dus. Stefan geloofde er echter niets van dat de koffer niet meer open kon, gaf er een harde ruk aan en het slot brak meteen in tweeën. Na te hebben aangebeld bij het appartement en er niemand opendeed heeft Petra de eigenaar gebeld. Hij was er in 20 minuten en in die tijd zijn we nog even naar een kroegje om de hoek gegaan. We hebben Petra en Lilla toen overgoten met vragen en ze waren erg hulpvaardig. In Boedapest kennen ze trouwens alleen halve liters bier en we hadden nog niets gegeten plus we moesten het in een kwartier opdrinken, dus ze kwamen wel hard aan. Na twintig minuten weg te zijn geweest zijn we terug gegaan naar het appartement en de eigenaar was inmiddels gearriveerd. Hij heeft ons redelijk snel wegwijs gemaakt in het appartement en ons alles laten zien. Het appartement is erg mooi en oud met nog veel originele deuren, kozijnen et cetera uit 1800. Ook heeft het een erg mooi hoog plafond. Zie de foto’s voor een goede indruk. We spraken met de eigenaar af dat we maandag pas het contract hoeven te tekenen en we er tot die tijd gewoon konden wonen. We hadden onze tassen gedropt en zijn direct op zoek gegaan naar wat middageten. Nadat we een lekkere tosti naar binnen hadden gegooid zijn we op pad gegaan, de stad in. Eerst hebben we een OV-maandkaart gekocht om overal naartoe te kunnen reizen. Toen we de metro in wilden stappen moesten we eerst langs acht controleurs lopen die allemaal alleen even vluchtig een blik op ons kaartje wierpen. Vervolgens gingen we met de langste roltrap van Europa naar beneden. We zijn als eerst naar de Ikea gegaan om een hoofdkussen en wat beddengoed te kopen. Vanavond zullen we wel zien of dat we een beetje kunnen slapen. Daarna zijn we verder de stad in gegaan op zoek naar een simkaart om ook in Hongarije goedkoop te kunnen bellen. Smsjes ontvangen in Hongarije is trouwens gratis. Verzenden kost maar 13 cent. Is de EU toch nog ergens goed voor. Na dit alles zijn we uiteindelijk teruggegaan naar het appartement. Jerome en Stefan liepen met alle tassen terug en Lilla en ik gingen nog even naar de supermarkt. Uiteindelijk hebben we nog een uur op het appartement gezeten totdat Lilla vertrok. Wij zijn toen ook een hapje gaan eten bij een restaurant dat onze huisbaas had aanbevolen. Als voorgerecht natuurlijk Hongaarse Goelash en daarna een gerecht dat ik niet kan spellen. Ook hebben we de typisch Hongaarse drank Palinka geproefd die zeker niet aan te raden is. Nadat we lekker hadden gegeten zijn we nog even met de metro naar het centrum gegaan en hebben we daar wat rondgelopen en een aantal foto’s gemaakt. Nu zit ik weer lekker in het appartement, ik heb mijn koffer zojuist uitgepakt en ga dadelijk mijn bed opmaken. Hopelijk wordt het een niet al te koude nacht met de dunne dekens die ik heb.

  • 31 Januari 2011 - 16:52

    Siem:

    leuk verhaal!!! veel plezier en tot snel hopelijk!!!!! dikke knuffel

  • 31 Januari 2011 - 16:53

    Annemarie:

    Broman! Leuk verhaal! beetje knullig dat wij met zijn allen dat slot niet openkregen en hij met een harde ruk haha
    hoe is de goulash bevallen? heeft geen gevolgen gehad? ;)
    veel plezier!!!!
    doeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei xx

  • 31 Januari 2011 - 19:17

    Lida:

    Hee Rogier! Wat gaaf dat je in Boedapest zit! Leuk verhaal ook! Veel plezier en ben benieuwd wat je allemaal gaat beleven daar:D

  • 31 Januari 2011 - 19:31

    Leonie:

    Ha Rog!

    Leuk om te lezen dat je eerste kennismaking goed verliep. Die dunne dekentjes zou ik toch maar aanpassen! Liefs, Leonie

  • 02 Februari 2011 - 10:12

    Inge:

    Hoi Rogier!
    Erg leuk om je eerste verhaal te lezen! Nogmaals heel veel plezier in Boedapest de komende maanden, ga je verhalen zeker volgen!
    x Inge

  • 02 Februari 2011 - 14:14

    Laurens:

    Zeker wel vet daar! Moet zeggen dat ik een beetje jaloers begon te worden totdat ik zag dat er sneeuw op je balkon lag. :P
    Moet zeggen dat het wel opvallend is dat jullie in een roze vliegtuig vlogen, volgens mij zit daar meer achter...
    En jullie hebben dus al kennisgemaakt met de Palinkadraak, dus nu weet je ook waar je op je hoede voor moet zijn daar. LAAT JE NIET VERLEIDEN OM HET MONSTER TE BEDWINGEN! DAT LUKT NIET!
    Enfin, Inge en ik komen binnenkort wel een keertje langs, als je nog niet bent doodgevroren of verdronken in de Donau (of dood bent gevroren in de Donau, dat kan natuurlijk ook). En mocht dat wel gebeuren, mag ik dan je PS3 hebben?

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Boedapest

Studeren aan de Budapest Business School

Recente Reisverslagen:

12 April 2011

Kraków - Polen

23 Maart 2011

Bezoek

14 Maart 2011

Wenen

11 Maart 2011

Bratislava

01 Maart 2011

Update

Actief sinds 14 Jan. 2011
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 59218

Voorgaande reizen:

29 Januari 2011 - 15 Juli 2011

Boedapest

Landen bezocht: