De eerste week is weer voorbij! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu De eerste week is weer voorbij! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu

De eerste week is weer voorbij!

Door: rogierleijsen

07 Februari 2011 | Hongarije, Boedapest

Het is weer tijd voor een nieuw verslag nu de eerste week alweer voorbij is! De dagen vliegen voorbij en dat is maar goed ook. We hebben er een hele gezellige week op zitten vol met leuke activiteiten. We zijn onder andere naar het Szechenyi badhuis gegaan, het grootste badhuis van Boedapest. Met een aantal vrienden vertokken we om 19.00 uur naar het badhuis. We trokken onze zwembroek aan en liepen naar buiten waar de grootste baden zijn. Daar sta je dan, buiten, in het donker, in je zwembroek, met je blote voeten in de sneeuw en een temperatuur van -8 graden. Het is in werkelijkheid nog kouder dan je kan voorstellen! We renden dus gelijk naar de baden en met een temperatuur van 38 graden voelde dat als een hele opluchting. Uiteindelijk hebben we drie uur lang in hetzelfde bad gezeten aangezien niemand er meer uit wilde om de kou opnieuw te trotseren. Om 22.00 uur waren we toch echt verplicht om eindelijk het water uit te komen omdat het badhuis ging sluiten. Nadat we onze moed bij elkaar geraapt hadden renden we naar de handdoeken die heel de tijd buiten hadden gelegen. Tot overmaat van ramp bleken ze helemaal bevroren te zijn! De Szechenyi Baths zijn super, maar dan wel in de zomer!
De volgende twee dagen zijn we met de metro door de stad gaan reizen en hebben we veel gezien. We hadden twee Hongaarse meiden van school meegenomen zodat ze konden dienen als gids. Zij wisten ons leuke verhalen over de stad te vertellen. Zo vertelde ze bijvoorbeeld dat de architect van de bekendste brug van Boedapest, de kettingbrug, zelfmoord heeft gepleegd nadat hij erachter kwam dat de vier leeuwenbeelden op de brug geen tong bleken te hebben. Het was dus erg leuk en interessant om met hun door de stad heen te reizen en naar hun vele verhalen te luisteren. Boedapest heeft echt een hele rijke geschiedenis. Toch hebben we nog maar een klein deel gezien en hebben we nog geen musea en dergelijke bezocht. Dat komt allemaal nog wel, we zijn alleen nog maar de stad gaan verkennen.
We hebben ook al een hoop Erasmus studenten ontmoet. We zijn al vaak naar feestjes gegaan en hebben zelfs al ons eigen huisfeestje gegeven voor 30 mensen. De coördinators van de Budapest Business School die ons helpen zijn ook enorm aardig. Ze regelen alles voor je en voor elk probleem kun je bij hen terecht. Ook organiseren ze veel reisjes en feesten voor alle studenten. Vrijdag zijn we naar een kroeg gegaan waar 1 liter Soproni (lokaal bier) maar €0.50 was. Het eten is overigens even duur als in Nederland. Ook de prijzen van kleding zijn te vergelijken met die van in Nederland.
We zijn ook al uit wezen eten in de Joodse wijk van Boedapest. Ik heb nog nooit zo’n vervallen buurt gezien en we voelden ons ook erg ongemakkelijk. Alle mensen daar waren in het zwart gekleed (mannen met pijpenkrullen) en ze liepen schichtig om je heen en niemand keek je aan. Tegen één zei ik zachtjes BOE! en toen begon hij heel hard te rennen. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen.. We zijn een klein restaurantje binnen gegaan maar hebben daar overigens wel heerlijk gegeten. Toch is het zeker geen gebied waar we nog vaker zullen komen.
Vandaag zijn we voor het eerst naar de universiteit gegaan. Het gebouw is het voormalige hoofdkantoor van het Rode Leger in de tijd van de Russische bezetting van Hongarije. Het ziet er heel protserig uit en het is gigantisch groot ondanks dat er maar 3000 studenten op zitten. Het niveau van de lessen ligt erg hoog en er zal dan toch ook wat gestudeerd moeten gaan worden.
Deze week heb ik iedere dag colleges en ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe de andere colleges zullen bevallen.
We zijn trouwens ook van plan om hier veel reisjes te maken naar omliggende steden. Over twee weken hebben we onze eerste eigen trip gepland naar Auschwitz en we gaan ook naar de voetbalwedstrijd Hongarije tegen Nederland.
Brian is trouwens vandaag jarig dus we gaan nu lekker op het terras zitten en vanavond is er een feestje gepland.
Ik vermaak me dus wel!
Szia!

• 07 Februari 2011 - 14:30

Gwenny:

Zomaar Boe zeggen tegen een vreemde he.. schaam je! ;)

Maar klinkt allemaal super hee! Zeker de trips en feestjes, goed om te lezen =) Succes met je colleges, iedere dag man! kan t me haast niet voorstellen ;)

Xx

• 07 Februari 2011 - 18:47

Leonie:

Hee Rog!
    Blijkt er nog een kortere versie van wiesontlatasjra te zijn: szla!
    Leuk om te lezen hoe druk je al bent. Zie je wel dat het geen onderontwikkeld gebied is: je zult hard moeten werken! Liefs, Leonie

• 07 Februari 2011 - 19:32

Bjorn Peeters:

Boe!
    Erg leuk om te lezen! Veel plezier daar!
    Groet

• 08 Februari 2011 - 08:47

Rogier:

Haha Szia is inderdaad iets makkelijker te onthouden dan wiesontlatasjra. Bovendien spreek je het simpel uit als see-ya, en dat sluit weer mooi aan op het Engels!

• 09 Februari 2011 - 16:04

Caroline Hakke.:

Klinkt allemaal erg leuk daar !
    Succes nog verder.
    En moet van Paul,Sigrid,Claudia,Mirjam en natuurlijk van mij veel groetjes doen vanuit Nederland.

Succes nog !
    xx

• 13 Februari 2011 - 14:02

Kelly:

Hee!
    Die lessen vallen wel mee hoor ;) Zelfs met de grootste katers is het te halen haha. Succes!

Ik hou je verhaaltjes in de gaten.
    xxx