Wenen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu

Wenen

Door: rogierleijsen

14 Maart 2011 | Hongarije, Boedapest

Hoi iedereen! Hier komt weer een nieuw verslag ook al is het een beetje snel achter elkaar. Afgelopen weekend zijn we naar het prachtige Wenen in Oostenrijk geweest. De vorige tripjes naar Bratislava en Pécs zijn hier niet mee te vergelijken. Vrijdag vertrokken we om 17.00 uur vanuit Budapest – Keleti naar Wenen. Je kon gelijk zien dat we naar een rijker land toe gingen aangezien de trein erg luxe was vergeleken met de Hongaarse treinen. Ook deze reis duurde toevallig weer tweeënhalf uur. Het is de eerste reis waar er geen enkele andere Nederlander meeging en het was dus toch wennen om nu echt alleen maar Engels te spreken. Mijn medereisgenoten waren Brendon (Duits), Antoine (Frans) en François (Frans). Om 20.00 kwamen we aan in Wenen. Het eerste wat me opviel was natuurlijk dat alles in het Duits was. Ik heb zoveel mogelijk Duits geprobeerd te praten en dat lukte aardig goed. Gelukkig had ik al een hostel via internet gevonden en we zijn daar gelijk naartoe gegaan. Ik had echter geen kamer geboekt omdat je dat blijkbaar vier weken van tevoren moet doen. Aangezien het al erg laat aan het worden was, hoopten we dat ze nog plek voor ons hadden. In eerste instantie leek het erop dat we een ander hostel moesten zoeken omdat ze compleet volgeboekt waren. Na 15 minuten te hebben gewacht, lieten ze ons weten dat ze nog één vierpersoonskamer vrij hadden. Perfect! Het enige nadeel was dat deze kamer in de ‘’Pink Wing’’ gelegen was. Er schoten bij ons dus gelijk de ergste scenario’s door ons hoofd. Uiteindelijk bleek de kamer hartstikke goed te zijn en het enige was dat de muren, beddengoed, bedden, stoelen, vloer en het plafond roze waren. Daar konden we echter wel mee leven. Het plan was om deze avond een kroegje op te zoeken en om zaterdag en zondag de stad te gaan bezichtigen. Met zijn vieren zijn we de stad ingelopen op zoek naar een leuke kroeg en die hadden we snel gevonden. Uiteindelijk hebben we hier een hele gezellig avond gehad en toen we op onze klok keken, bleek het dat we er alweer vier uur zaten. Niemand van ons had zin om al naar bed te gaan, ook al moesten we de volgende ochtend vroeg op. We hoorden van een aantal passanten dat we naar de Chelsea bar moesten gaan. Chelsea bar; voetbal, muziek, klonk goed. We gaan erheen, we betalen verdomme nog geld om binnen te komen ook, ***muziek! (bron: Hans Teeuwen). Ze hebben heel de avond Duitse schlagers muziek gedraaid! We hebben er maar het beste van gemaakt en na 10 minuten te zijn gebleven, kozen we toch maar voor ons bed.

De volgende ochtend stonden we om 09.00 uur op aangezien we om 10.00 uur moesten uitchecken. Alvorens we op pad gingen hebben we eerst beneden in het hostel een goed ontbijtje gehad en om 10.30 stonden we buiten. We hadden een plattegrond van de stad gekregen en François was gelukkig al een keer in Wenen geweest. Hij was onze gids voor dit weekend en heeft ons eerst naar Schloss Schönbrunn genomen. Waarschijnlijk staat dit bij jullie allen ook wel bekend als het kasteel van Prinses Sissi. Het is een ongelooflijk mooi gebouw en na eerst een korte wandeling te hebben gemaakt zijn we naar binnen gegaan voor een rondleiding. Aangezien het een zaterdag was, stond het rijen dik met toeristen die allemaal naar binnen wilden. Het was verboden om foto’s te maken dus helaas kunnen jullie die niet in mijn album zien. Ik kan in ieder geval vertellen dat het een ongelooflijk mooi gebouw is vanbinnen. We hebben veel over de geschiedenis gehoord en vele persoonlijke kamers van Frans Josef en Sissi gezien. Het is mij overigens wel gelukt om een foto te maken van de kamer waarin Mozart zijn eerste concert speelde toen hij zes jaar oud was. Deze foto is ook te zien in mijn album. Er staat geen onderschrift bij maar het is in ieder geval de foto waarop rode stoelen en een openhaard te zien zijn. Na de rondleiding zijn we naar de ongelooflijk grote achtertuin gegaan. We hebben hier nog een lange wandeling gemaakt en bovenop de heuvel had je een prachtig uitzicht over de stad. Ook hadden ze een labyrint waar we als kinderen in de Efteling doorheen zijn gerend.

Vervolgens zijn we naar het centrum van Wenen gelopen. Wenen is zoals al eerder gezegd een ontzettend mooie stad met alleen maar mooie gebouwen en monumenten. We zijn verschillende kerken binnengelopen en hebben nog even op het Heldenplatz naar een aantal skaters gekeken die ontzettend goed waren. In de middag zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje om een Schnitzel te eten en daarna zijn we weer verder gaan lopen. Overal in de stad zijn trouwens paardenkoetsen te vinden. Dat zorgt wel voor een leuke ambiance maar ook voor veel ‘’rotzooi’’ op straat. We hebben trouwens ook ontzettend veel mooie en dure auto’s gezien. De ene na de andere Ferrari, BMW, Audi, Bentley en Lamborghini kwam voorbij gereden. Het was een stuk beter dan alle Trabanten in Boedapest. Om 18.00 uur vertrokken we weer naar het hostel aangezien François terug naar Boedapest ging omdat hij de volgende dag naar Pécs ging. Toen François vertrokken was zijn wij naar de kroeg beneden in het hostel gegaan. Hier hebben we veel leuke mensen ontmoet waaronder een Amerikaan genaamd Jay. Aangezien hij ontzettend homo was doopten we zijn naam om naar GayJay maar dat vond hij niet erg (denken we). Ook kwamen we hier een groep van twaalf Spaanse meiden tegen waarmee we heel de avond hebben gezeten. Om 01.00 gingen we naar bed en de volgende ochtend hadden we hetzelfde ritueel als de dag ervoor. We hebben het onder andere het Nationaal Museum bezocht, een rondleiding gehad in het Opera gebouw en we zijn naar Belvedere Palace gegaan. De zon heeft heel het weekend fel geschenen en natuurlijk mag ik niet vergeten te vertellen dat we tussendoor ook vaak een terrasje op hebben gezocht. Om 18.00 uur pakten we de trein weer terug naar Boedapest en met een vertraging van een uur waren we rond 22.00 uur weer thuis. Ik heb toen nog even de foto’s op internet gezet en daarna ben ik nog naar het appartement van Stefan gegaan. Hier bleken alle Erasmus studenten te zitten en iedereen was benieuwd naar mijn verhalen over Wenen aangezien ze allemaal plannen hebben om er een keer naartoe te gaan. Ik ben er een uurtje gebleven en ben toen op naar bed gegaan. Vandaag en morgen hebben we een dag vrij van educatie maar naast wat studeren hebben we nog geen plannen. Vanavond is er zoals iedere maandag in ieder geval weer een Erasmus feest dus vervelen hoef ik mij niet.

Dit was het weer voor nu!!

Rog

• 14 Maart 2011 - 17:04

Simone:

zoals ik al vermoedde; weer alles een groot feest! niiiceee, ga nu je foto's bekieken :)

• 14 Maart 2011 - 17:16

Syl:

Ik mis wel de Schwarzwalderkirchtorte.....
    Je bent al weer 6 weken weg, wat vliegt de tijd. Geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Leuk al je verhalen. Hier begint het nu ook een beetje op voorjaar te lijken.
    Houd je taai, groetjes van Peter en Syl

• 14 Maart 2011 - 18:31

Laurens:

Als je maar niet teveel drinkt daar.
    Naar verluidt is dat niet goed voor je.

• 15 Maart 2011 - 17:29

Leonie:

Net de hele lading foto's van je bekeken! Leuk! Het is wel een snel leven dat je daar leidt! The sky is the limit! Veel plezier, Leonie