Bratislava - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu Bratislava - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van rogierleijsen - WaarBenJij.nu

Bratislava

Door: rogierleijsen

11 Maart 2011 | Hongarije, Boedapest

Het is weer tijd voor een nieuw verhaal! Zoals jullie weten ben ik afgelopen weekend samen met een aantal andere studenten naar Bratislava vertrokken. De reis duurde net als naar Pécs tweeënhalf uur maar omdat Oliver zo vriendelijk was om wat pilsjes mee te nemen was het een stuk beter vol te houden. Trouwens, als jullie de foto’s willen bekijken dan moet je mij even een e-mail sturen zodat ik jullie toe kan voegen op de website. Ik heb op www.mijnalbum.nl al mijn foto’s staan en die kunnen jullie dan inzien. Goed, waar was ik? Bij aankomst in Bratislava konden we onze zonnebril gelijk opzetten want het weer was uitstekend. Jerome had zijn Iphone meegenomen en leidde ons met behulp van zijn navigatie naar het hostel. We hadden grootse verwachtingen over de hoofdstad van Slowakije maar tot onze verbazing was de stad compleet uitgestorven. We liepen over een van de hoofdwegen van de stad en wij waren de enige voetgangers. We lieten ons hier niet door afleiden en nadat we onze koffer hadden gedropt in het Backpackers Hostel zijn we als eerst op zoek gegaan naar voedsel. Binnen vier minuten hadden we een geschikt restaurantje gevonden, Burgerland. Vervolgens zijn we begonnen met het bezichtigen van de stad. Vanaf het centrum had je een mooi uitzicht op het kasteel van Bratislava dat op de top van een heuvel stond. We wilden het mooiste voor het laatste bewaren en we zijn dan ook eerst door het centrum gaan lopen. Het is een oude en mooie stad. Ook hier was het net als in Pécs een stuk schoner op straat dan in Boedapest. Helaas is het centrum ongelooflijk klein en buiten het centrum zijn alleen maar flats, flats en nog meer flats te vinden. De bezienswaardigheden vielen dan ook enorm tegen. Het enige wat we gezien hebben is een kerk (waar we overigens niet naar binnen konden), een grote brug (niets eens mooi) en Sint Michaels gate (stelt niets voor, gewoon een hekje). Binnen twee uur hielden we het dan ook weer voor gezien en zijn we de klim naar het kasteel begonnen. Van veraf zag het er behoorlijk mooi uit, van dichtbij stelde het echter niets voor. Het kasteel staat er pas 50 jaar en het dient nu als kantoorpand. We hadden vanaf het hoogste punt trouwens wel een erg mooi uitzicht op alle flats!

Uiteindelijk zijn we weer terug naar het hostel gegaan en hier zijn we twee Nederlanders tegengekomen. Een ervan kwam uit Nijmegen en de ander uit Tilburg. Zij wilden Carnaval ontvluchten en zijn toen maar naar Bratislava vertrokken. Geen betere keus mogelijk. Samen met hen zijn we ’s avonds op zoek gegaan naar een café. We hadden aan de receptioniste gevraagd of dat zij nog een Slowaakse kroeg kende en daar zijn we toen naartoe gegaan. Er bleek echter geen enkele gast te zijn en de ober leek ons niet erg te mogen. Na weggepest te zijn we naar een andere tent op zoek gegaan. Dit bleek nog niet mee te vallen en uiteindelijk zijn we gewoon weer terug naar het hostel gegaan en hebben we daar nog aan de bar gezeten. Het is nog erg gezellig geworden met verschillende gasten van het hostel uit verschillende landen en we lagen toch nog pas om ongeveer vier uur in bed. De volgende ochtend hebben we de eerste trein teruggepakt en om één uur waren we weer terug in Boedapest. Het eerste wat ons opviel was dat er eindelijk weer leven op straat was. Het was ook in Boedapest nog mooi weer en aangezien we nog de hele dag voor ons hadden zijn we naar Budda Hill vertrokken om ‘’de flessenopener’’ te bezichtigen. We hebben een lange wandeling gemaakt en ’s avonds zijn we lekker uit eten gegaan en konden we terugkijken op een alsnog geslaagd weekend.

Gisteren werden we door de coördinatoren uitgenodigd om te gaan volksdansen. Zoals jullie weten ben ik hier een enorme fan van en dus ben ik maar meegegaan. Daar stonden we dan, met 200 mensen in een kring te huppelen. We hebben goed gelachen en het was een erg leuke avond. Aankomende dinsdag is het een nationale feestdag en de universiteit besloot om ons dan ook maandag maar vrij te geven. We hebben dus een lang weekend voor de boeg en dus gaan we opnieuw een reisje maken. Om kwart over vijf pakken we de trein naar Wenen! Gister was het hier nog koud en grauw, vandaag is het weer plots omgeslagen tot zonnig en warm ( (met) zonder jas naar buiten)!

Ik ga nu dus pakken en volgende week kunnen jullie Rogiers avonturen in Wenen lezen!

Daaag

• 11 Maart 2011 - 15:04

Annemarie:

Bro! haha het volksdansen is dus geslaagd! Leuk ook dat je je lessen hier in Nederland wil gaan voortzetten!
    Ik wil trouwens ook wel jouw pica's kunnen zien dus voeg mij maar toe!
    Doeeeeeeeei

• 14 Maart 2011 - 08:46

Leonie:

Ik was er al bang voor dat Bratislava in de winter wat kaal zou zijn... Toch goed opgelost! Soms valt het mee, soms valt het tegen! Wenen zal je niet teleurstellen! En ik wil best foto's zien. ik hoop dat je mijn mailadres hebt. Je moeder heeft het in ieder geval! Liefs, Leonie